Ook maar eens voorstellen hier: Ik ben Edwin, 44 jaar en woonachtig in het pitoreske Made (NB).
Sinds een jaar of 12 wonen we in een oude boerderij met een grote tuin. Hierbij hebben we direct een vijver aangelegd waar we veel plezier aan gehad hebben.
De vijver bezetting beston uit steuren, goudvissen, een zeelt, en een stuk of 7 koi. Het grootste probleem was dat hij maar 90 cm diep was.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik in 8 jaar tijd nooit heb moeten behandelen of nooit een vis heb verloren (dus wat was het probleem?).
Wel stoorde ik me meer en meer aan het onderhoud (3x per week het statisch bed spoelen, dagelijks de zeef schoonmaken), ook omdat ik voor mijn werk regelmatig op reis ben.
Hierdoor vorig jaar besloten de vijver af te breken en een nieuwe te bouwen. De oude had een goede betonnen fundering/vloer en was stevig gemetseld.
Hierop is de huidige vijver verder gebouwd.Al met al zijn we er 3/4 jaar mee bezig geweest en is hij nu zo goed als 'af'. Er zwemmen nu een 12-tal Tosai en Nisai in (Japanse en Poolse Koi).
Specificaties:
- 1.55 meter diep
- ca. 21m3
- Makoi Biodrum 50 als filter (met 100 liter Helix en 10 liter Helix chips + ca 1,5m2 japanse mat erin gestopt)
- Alita 60 op het BWB
- Nito 80 op een Japanse luchtslang in de vijver, die ligt langs een lange zijde zodat het niet storend is en toch veel effect heeft
- Alles aangesloten op Domotica (Domoticz) zodat ik vanafstand alles kan instellen en monitoren (zie plaatje)
- 1 Skimmer en 2x bodemdrain (niet belucht)
- Oase pomp 15m3 en een Oase pomp 18m3 (superzuinig, hoor je weinig over maar degelijk én zuinig)
- 40 watt dompel almagaan
- Alle leidingen superkort en in 110mm uitgevoerd
- Koi Cafe om regelmatig te kunnen voeren
Wensen voor de toekomst:
- De huidige koi heb ik vooral gekozen om de boel op te starten (en omdat ik ze 'leuk' vond), stap-voor-stap doorselecteren, idealiter heb ik 10 mooie Koi van > 70cm
- Misschien een trickle filter, ik heb nu alleen een BWB
- Genieten ;-) (nu al hoor)